Herman van den Broek

Herman van den Broek (Amersfoort, 1950) is een Nederlands beeldend kunstenaar, gevestigd in Laag-Keppel. Hij werkt in verschillende disciplines, waaronder schilderkunst, digitale kunst en beeldhouwkunst. Van den Broek werd opgeleid als graficus aan de grafische opleiding in Utrecht (1969).

Van den Broek combineert traditionele kunstvormen met digitale technieken.

Hij staat bekend om zijn experimentele benadering, waarbij hij lijnen, geometrische vormen en felle kleuren centraal stelt. Zijn werk wordt gekenmerkt door krachtige contouren en vierkanten, een beeldtaal die zowel in zijn abstracte als figuratieve werk aanwezig is. Dit lijngebruik vormt een terugkerend element in zijn oeuvre.

De kunstenaar beschouwt het creëren van kunst als een intuïtief proces en is weinig geneigd zijn werk te duiden. Zijn werk vormt voor hem een manier om het leven vanuit een ander perspectief te benaderen en terug te keren naar essenties. Een innerlijke drang om de alledaagse wereld te overstijgen vormt een belangrijk uitgangspunt in zijn kunstenaarschap

Koppoten-motief

Een terugkerend thema in Van den Broeks werk is het motief van de zogenoemde Koppoten: figuren die zijn gereduceerd tot basale geometrische vormen. Dit motief vormt sinds zijn beginjaren in de jaren 70 en 80 een fundamenteel onderdeel van zijn artistieke vocabulaire. Door deze vereenvoudiging onderzoekt hij menselijke interactie, emoties en de essentie van het bestaan. De Koppoten komen in verschillende media voor en worden vaak in felle kleuren weergegeven

Reizen vormen een belangrijke inspiratiebron voor Van den Broek. Tijdens verblijven in Spanje (1995), Colombia (1997), Griekenland (2000) en IJsland (2006) maakte hij uitgebreide reeksen schetsen en ontwikkelde hij zijn beeldtaal verder.

  • Spanje (Teruel, 1995): Hij verbleef sober en maakte schetsen die het landschap en dorpse leven tot hun essentie terugbrachten. Felle kleuren als rood en geel spelen in deze periode een belangrijke rol. Voor zijn werk uit deze tijd ontving hij in 2009 de VUELTA-prijs van de gemeente Bronckhorst.

  • Colombia (Tolú, 1997): De felle kleuren en pre-Colombiaanse beeldtaal beïnvloedden zijn motieven, waaronder zonnesymboliek en gestileerde dierfiguren zoals krokodillen en vogels.

  • Griekenland (Chios, 2000): Hier werkte hij in gezelschap van andere kunstenaars. De schetsen uit deze periode zijn eenvoudiger en introverter. Geel, bruin en blauw domineren zijn werk uit deze reis.

  • IJsland (2006): Het ruige landschap leidde tot het werk Figuur in de Mist, een foto die hij minimalistisch bewerkte en op linnen afdrukte. Van den Broek beschouwt dit werk als een van zijn belangrijkste stukken.

Reizen en invloed op zijn werk

Fine art prints

Sinds de jaren tachtig werkt Van den Broek met digitale technieken. Hij combineert fotografie, natuurlijke texturen en traditionele schilderkunst met digitale bewerking. Zijn digitale werken balanceren tussen realiteit en verbeelding en behandelen soms maatschappelijke thema’s, waaronder de positie van vrouwen wereldwijd.

Zijn digitale kunst wordt internationaal verzameld door particulieren en bedrijven. Van den Broek werd vertegenwoordigd door de Artinnovation-galerie in Innsbruck en exposeerde op beurzen zoals ART Innsbruck en ART Salzburg. In 2020 verscheen een van zijn werken op de cover van de Artedition-catalogus, na het winnen van de Artedition Compliment Award.

Exposities (selectie)

  • Stadsmuseum Doetinchem (1982)

  • Paleis van Justitie, Amsterdam (1997)

  • Arnhemse Koeienparade (2000)

  • Dales Accountants en Adviseurs, Doetinchem en Zevenaar; Voorhuis Design (2005–heden)

  • Radboud Universiteit Nijmegen (2005)

  • Canisius Ziekenhuis Nijmegen (2007)

  • Rotra Doesburg (2008–heden)

  • Slingeland Ziekenhuis Doetinchem (2010)

  • Innsbruck, Salzburg, Berlijn

  • Permanente expositie in De Kunstkamer, Laag-Keppel (vanaf 2000)

Prijzen en vermeldingen